Tijd is geld, zeker in de wereld van de luchtvaartmaatschappijen waar de winstmarges krap zijn. KLM is tevreden over een experiment om passagiers sneller te laten boarden.
Hoe krijg je passagiers zo snel mogelijk een vliegtuig in. Theoretisch moet je dan het vliegtuig stoel voor stoel opvullen vanuit de achterste rij. In de praktijk gaat het vaak anders en is het dringen en wachten.
KLM heeft met 200 duizend passagiers een experiment gedaan met ‘smart boarding’ en is blij met de resultaten, zo meldt de Volkskrant zaterdag.
Nummertjes trekken bij de gate
De Nederlandse tak van Air France-KLM heeft gekozen voor een systeem van ‘nummertjes trekken’. Maar dan elektronisch.
Bij de gate moesten passagiers hun instapkaart scannen en kregen dan een nummer toebedeeld dat de instapvolgorde bepaalde. Dat leverde volgens KLM gemiddeld drie tot vijf minuten winst op, wat neerkomt op gemiddeld 20 procent. “Dat lijkt niet veel, maar dat is het wel in een wereld waarin iedere minuut telt om een vliegtuig weer in de lucht te krijgen”, aldus KLM-manager Jan van Helden tegenover De Volkskrant.
Theoretisch zou een nog grotere tijdswinst mogelijk zijn, maar KLM heeft twee concessies gedaan: reizigers in de businessclass mochten nog steeds voorgaan en families met kinderen mochten samen blijven instappen.
Over het breed doorvoeren van het systeem van 'smart boarden' is nog geen beslissing genomen bij KLM.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl